Wednesday, December 2, 2009

Berjuta Wajah Menuju Satu Arah

Selesai sudah musim haji pada tahun ini.. Apa yang pasti kepulangan setiap jemaah haji sudah tentu membawa seribu satu cerita. Indah dan nikmatnya menjadi duyuufurrahman. Didoakan semuanya dianugerahkan Allah haji yang mabrur dan terus membawa pulang semangat perubahan dan pembaikan di dalam diri sebagai pedoman sekalian manusia di sini. Dan bagi kita yang masih belum dijemput Allah menjadi tetamu haji-Nya, sama-samalah kita menanamkan azam dan tekad yang tinggi untuk ke sana, mencari ilmu yang secukupnya, berikhtiar dan berusaha agar cukup bekalannya serta menanamkan sifat kehambaan yang paling dalam kepada Allah swt.

Zulhijjah tahun ini membawa seribu satu makna dalam kehidupan saya. Selama hidup di dunia ini sebagai hamba Allah yang jahil, baru tahun ini rasanya saya mendapat gambaran yang lebih jelas mengenai aidiladha dan pengorbanan Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar. Masih banyak ilmu yang perlu dikutip dan dicari dengan rasa rendah diri.

Kepada para jemaah haji yang bakal pulang ke tanahair, semoga kita semua benar-benar menjadi hamba Allah seperti yang kita syi'arkan di dalam talbiyyah ketika di tanah suci. Sesungguhnya, kebahagiaan yang hakiki di dunia adalah bilamana kita dapat melakukan ketaatan kepada Allah yang kita cintai dengan sepenuh hati. (sekadar memetik kata-kata Ust. Zahazan di dalam rancangan Halaqah yang dapat diingati)

Wallahu'alam



Ya Allah, peliharalah hati hambaMu~

1 comment:

  1. askum ya ustazah..

    nak tanya, saya n suami bercadang utk mengerjakan haji as soon as possible setelah suami saya menamatkan pengajiannya.

    Masalahnya di sini, ibu & bapa saya belum lagi 'diizinkan' dr segi kewangan utk mengerjakan haji.

    Jadi, manakah yg lebih afdhal, kami pergi haji dahulu, ataupun dahulukan duit kami dahulu agar ibu bapa sy boleh ke mekah?

    sbb sy rasa mcm tak sedap hati n rasa kekok kalau saya buat haji dulu.

    tq
    -kak 'ting'-

    ReplyDelete