Saturday, September 5, 2009

Muhasabah Cinta Ramadhan

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar

Ramadhan telah melepasi pertengahannya dan saya masih diberi peluang untuk melalui hari-harinya..
Syukur yang tidak terhingga, tidak tahu bagaimana saya ingin meluahkannya..tapi sejak mengenal tarbiyyah setiap Ramadhan terasa lebih bermakna. Ada rasa gembira yang berlainan sehingga kadang-kadang saya senyum sendirian kerana rasa gembira itu.
Namun, dalam kegembiraan itu juga terbit rasa bimbang dan risau sejauh mana saya telah melalui Ramadhan kali ini. Janganlah Ramadhan ini yang terakhir kali kerana masih banyak yang belum saya tahu, masih banyak yang perlu saya perbaiki, masih banyak yang saya patut pelajari. solat, puasa, akhlak, silaturrahim..dan segalanya perlu saya perbaiki bagi menjadikan islam itu betul-betul sebagai cara hidup.

Ya Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang,
Ya Allah yang Maha Pengampun dan Penerima Taubat,
Ya Allah yang Memakbulkan doa,

Ampunilah dosaku,dosa kedua ibu bapaku,dosa adik-adikku, dosa ahli keluargaku seluruhnya, dosa guru-guruku, dosa sahabat kedua ibu bapaku,dosa sahabat-sahabatku,dosa sahabat adik-adikku dan ahli keluarga mereka seluruhnya, dosa muslimin dan muslimat. Terimalah taubat kami, makbulkanlah doa kami, terimalah amal ibadah kami, jadikanlah amal ibadah yang terbaik ialah amal ibadah di penghujung hayat kami, peliharalah keimanan kami, ketaqwaan kami, cantikkanlah akhlak kami, jadikanlah zuriat keturunan kami sebagai hamba-hambaMu yang soleh dan solehah, penuhkanlah hati kami dengan rasa cinta padaMu dan kekasihMu Rasulullah, rindu padaMu dan kekasihMu Rasulullah, ketaqwaan padaMu, keimanan padaMu,kesyukuran di atas segala nikmatMu, ingatan padaMu pada setiap detik dan keadaan dan istiqamah dalam melakukan amal ibadah kepadaMu. Ameen..

Semoga keluarnya saya dari Ramadhan kali ini mendapat keampunan daripada Allah, mendapat pembebasan daripada api neraka dan menjadi hamba Allah yang lebih bertaqwa.

Ya Allah, berilah kesempatan kepadaku untuk menjadi tetamuMu pada Ramadhan yang akan datang~

Ya Allah, peliharalah hati hambaMu~

No comments:

Post a Comment