Sunday, September 27, 2009

Kasih Sayang Allah itu Luas~

"Sesungguhnya kami milik Allah, dan kepada-Nyalah kami akan dikembalikan. Ya Allah, kurniakanlah bagiku pahala dalam musibahku dan berilah aku ganti yang lebih baik daripadanya"



* dipetik daripada kisah Ummu Salamah yang kematian suaminya. Doa ini telah diajar oleh Rasulullah setelah Abu Salamah meninggal dunia. Kemudian datanglah Abu Bakar as-Siddiq dan Umar al-Khattab meminangnya tetapi Ummu Salamah menolaknya. Pada saat dirundung kesedihan atas suami yang benar-benar dicintainya serta belum mendapatkan orang yang lebih baik darinya, ia didatangi oleh Rasulullah saw dengan maksud menghiburnya dan meringankan apa yang dialaminya. Rasulullah berkata kepadanya, “Mintalah kepada Allah agar Dia memberimu pahala pada musibahmu serta menggantikan untukmu (suami) yang lebih baik.” Ummu Salamah bertanya, “Siapakah yang lebih baik daripada Abu Salamah, wahai Rasulullah?”
Kemudiannya, Ummu Salamah telah dipinang oleh Rasulullah saw. Maka, siapakah lagi yang lebih baik daripada Rasulullah kekasih Allah?



Ya Allah, peliharalah hati hambaMu~

1 comment: