Sunday, October 11, 2009

Kak "Ghuso" ~(^-^)~



Rasa ingin berehat sebentar daripada berfikir masalah yang berat-berat~ =)





2 minggu lepas, ber 'ym' dengan isma yanti...isma yanti cakap dia mimpikan saya dengan ghuso..hehe..

saya tergelak-gelak sendiri~ terimbas memori cinta luka bersama ghuso @ van rusa yang menjadi kenderaan rasmi ketika di UIA Kuantan dulu...Baaaaaanyak memori pahit dan manis bersama rusa..

Kenapa kak ghuso? ini nama gelaran yang diberi oleh cik abe - cik abe klate semasa di kampus dahulu~ pernah ketika saya di cafe, seorang junior dari klate menunjukkan ke arah saya sambil
memperkenalkan saya kepada rakan-rakannya begini "haaaaaaa, ni la kak ghuso..." huhu. melekatlah gelaran kak ghuso pada diri ini. sehingga kawan-kawan saya juga memanggil saya dengan panggilan keramat itu~ =)

Semasa saya mula-mula membawa van rusa ke UIA, kawan-kawan saya selalu segan-segan untuk menumpang bersama~ hehe. Kelakar betul~ Mereka selalu mempersoalkan " mana la ada orang perempuan muda yang nak bawak rusa yang kemek dan bunyi seperti bas kat universiti pulak tu~"."dah lah tu, sama pulak dengan kenderaan rasmi bahagian keselamatan (@ pak guard) di UIA"..kami gelak beramai-ramai. Betapa malunya mereka sehinggakan jika mereka menumpang saya ke kelas mereka akan menundukkan diri masing-masing...kelihatannya seperti saya seorang yang memandu tanpa penumpang sedangkan realitinya ada beberapa orang di belakang~ hoho...apala korang ni~ =p

Bunyi rusa yang kuat seperti bunyi bas juga selalu sahaja menarik perhatian warga UIA Kuantan~ pernah sekali saya memberhentikan rusa untuk menumpangkan seorang pelajar Medic.. dia terkejut dan berkata "eh, ingatkan bas tadi!" Bukan itu sahaja, semasa kami berhenti di lampu isyarat di bandar kuantan juga kami pasti dikenali. Suatu hari ketika di lampu isyarat, kami mendengar bunyi bising-bising kereta di sebelah. terdengar satu suara berkata dengan penuh semangat "ish, ni budak UIA ni!"...sakit perut kami menahan gelak~
Semasa sedang menyiapkan projek tahun akhir saya dan isma yanti berpakat mahu menjayakan business delivery service! Kami sebenarnya mahu menambahkan duit poket~ Oleh kerana kami terpaksa melanjutkan sedikit pengajian beberapa bulan untuk sesi presentation dan menyiapkan thesis, kami tidak akan di sponsor oleh "mama dan papa angkat" masing-masing~ kami menampal iklan di setiap aras blok di Mahallah perempuan..isma yanti menggunakan nama samaran sebagai "Ros", saya mengekalkan nama sebenar...Disebabkan nama Ros itulah kami selalu sahaja tergelak setiap kali ada panggilan telefon meminta servis kami~ayyo... kami sangat sibuk ketika musim semester bermula dan ketika musim cuti bermula. Panggilan dan sms memenuhi hidup kami~ =p Alhamdulillah, walaupun pulangannya tidak lumayan, sekurang-kurangnya kami boleh mengisi minyak dan membeli tiket bas pulang ke kampung! =)

Van Wakaf
Di samping membuat delivery service, rusa juga melakukan kerja-kerja kebajikan.hehe. Sebagai contoh rusa selalu digunakan ketika ada program yang dijayakan di UIA. Iyela, untuk mengangkat barang-barang atau orang dalam kuantiti yang banyak daripada biasa~ Rusa tidak mengambil charge untuk kerja-kerja sebegini. Akhirnya rusa telah mendapat jolokan baru sebagai van wakaf~ hehe. (nasib baik tuan punya rusa tidak digelar "kak wakaf"). Teringat suatu hari ketika saya berhenti di tepi jalan untuk menumpangkan seorang junior, adik itu terus berkata tanpa ragu-ragu "ni la van wakaf tu ye....". saya senyum-senyum aje =).. disebabkan rusa ini jugalah kami mendapat ramai kawan baru. Owh, rusa juga selalu menjadi pilihan untuk bercanda di Pantai Teluk Cempedak beramai-ramai~ kuikui =)

Rusa dan Mangsa Banjir
Pada akhir tahun 2007 dan awal tahun 2008, kawasan sungai isap dan beberapa kawasan lain mengalami banjir yang teruk. air banjir mencecah sehingga ke bumbung! sekali lagi rusa menunjukkan tanduknya (yeah..) membantu mangsa banjir di penjara Penor~ wah, perjalanan dimulakan dengan perasaan berdebar-debar, hujan lebat di pertengahan jalan, sangat lebat! saya dan sukarelawan lain yang masing-masing baru dikenali meredah hujan lebat dengan penuh semangat..alhamdulillah, pipah menemani di sebelah~ sampai sahaja di dewan penjara Penor, kelihatan beberapa orang ahli politik sedang mengagihkan bantuan. ada van Maggi, van Nescafe~ saya telah mendapat tugas sebagai ketua di bahagian kanak-kanak (sebab saya yang paling tua, terpaksa jadi tok ketua..)

Petang itu kami mengiringi kanak-kanak makan malam, mengajar mereka membaca doa..setelah selesai makan malam, kami kembali ke dewan dan mengajak mereka solat berjemaah..ada juga yang degil tu..hehe. yang paling saya ingat ialah seorang budak perempuan berumur 11 tahun bernama Datin~ iye, namanya Datin...kesian, kakinya mengalami jangkitan akibat air banjir yang kotor. manis budaknya, pemalu dan pendiam~

Setelah selesai solat, ada bantuan pakaian yang sampai..banyak! tapi yang paling tidak tahan, ada juga baju yang seksi-seksi...hoho. skirt paras pinggul juga ada...segan rasanya ketika ingin mengagihkan pakaian-pakaian itu. Gembira setelah semua pakaian selesai diagihkan, tetapi kesian ada seorang adik perempuan dalam ligkungan umur 18 tahun tidak punya saiz baju untuknya~ huhu...

Kesimpulan yang dapat saya lihat ketika di pusat pemindahan banjir herm...apabila ditimpa kesusahan dan musibah, manusia cepat hilang 'diri'. Ada yang mengambil remeh soal solat dan juga aurat, nauzubillah~. Apabila diajak bersolat ada yang berat hati kerana katanya mereka susah hati~ herm..itulah tugas kita sebenarnya~ menyedarkan mereka yang dalam keadaan begitu, sementara kita di pihak yang beruntung~ sebab itulah Allah menjadikan ada yang susah dan ada yang senang..apabila kita saling bantu-membantu, tersebarlah kasih-sayang sesama kita...boleh dijadikan suatu 'modal' dakwah juga insyaAllah =)


Banyak lagi pengalaman bersama rusa~ hehe. hampir jatuh gaung, rusa mati di tengah-tengah simpang besar.. (yang ini kelakar! terima kasih sahabat-sahabatku!), rusa mati di tepi jalan sebab suhu tinggi..hehe. macam-macam lagi!
tetapi kenangan itulah yang berharga =)

Redhailah diriku dan ahli keluargaku di dunia dan akhirat...

p/s: owh isma yanti, tahun ini kami guna rusa untuk angkut durian dari kebun=)

Ya Allah, peliharalah hati hambaMu~

4 comments:

  1. lawaknyer sista...hu.

    berjasa ruse tu...bnyk pahala awak dpt, insyaAllah...

    ReplyDelete
  2. eh, eh budak ni~ cover line pulak...
    sempat lagi tu guna nama samaran. suka benor guna nama samaran =p

    saya tak sampai hati nak cerita pasal rusa mati kat simpang tu..hoho. mesti saya kena hentam sebab syok aje pour agar dalam lab~ haha~
    yang jatuh gaung tu lagi la~ alhamdulillah panjang umur lagi! hu~

    ReplyDelete
  3. kak long!!
    rindu shame tokki jugak!!

    ReplyDelete