Sunday, October 25, 2009

Cinta Kasih Haramain (Bahagian 3)

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar

Sekarang musim haji sudah bermula. Hampir setiap hari saya mendengar lagu Haji Menuju Allah dendangan Raihan di radio~

Sudah lama meninggalkan kisah haramain...tapi kenangannya masih segar bugar dalam ingatan.




ihsan dari manzlie-makkah.blogspot


Pergi haji

Artinya menuju Allah yang esa

Membawa hati dan diri yang hina

Memberi hadiah kepada Allah

Berhati-hatilah menghadapNya

Setiap hamba

Pergi haji dengan segala yang baik

Hati yang baik akhlak yang baik

Harta yang halal hati yang bersih

Niat yang suci amal mulia

Di Jeddah

Semasa di Jeddah, azan subuh bergema sebaik sahaja kami selesai mengambil bagasi-bagasi. Para pegawai di airport sudah mula bising-bising kerana ada antara jemaah-jemaah yang lambat. dan kamilah yang paling lambat kerana abah, tokki dan pak cik ingin menukar kain ihram yang dibeli di Bangladesh dengan kain ihram yang dibawa dari Malaysia.lebih selesa kata mereka~



Alhamdulillah, proses pengurusan pasport di Jeddah tidaklah mengambil masa yang lama seperti di Bangladesh..Setelah semua jemaah selesai menunaikan solat Subuh, kami kemudiannya menaiki bas untuk menuju ke kota Makkah...

Di Kota Makkah

wah, alhamdulillah..syukur dengan sepenuh hati. perjalanan dipenuhi dengan talbiyyah sebelum kebanyakan jemaah terlelap kerana keletihan. Setelah sampai di kota Makkah, kami dibawa naik ke hotel penginapan yang betul-betul bertentangan dengan Masjid Ar-Rayyah (dikenali dengan nama Masjid Kucing di kalangan jemaah Malaysia).

ihsan dari hoedunt.wordpress


Setelah selesai meletakkan barang masing-masing, para jemaah dibawa untuk menunaikan umrah buat kali pertama~ semuanya dapat menyelesaikan umrah dengan baik kecuali tokki saya kerana kepenatan..tokki hanya selesai umrahnya pada waktu malam, alhamdulillah =) Hari ketiga di Makkah saya jatuh demam mungkin kerana perubahan cuaca. Malam sebelumnya badan sudah terasa lemah-lemah...


Ibu bertanya"kak long boleh pergi masjid tak ni?"


"boleh, boleh!" saya menjawab penuh semangat walaupun sebenarnya sangat tidak larat..


Setelah selesai solat Subuh esok pagi, badan saya memang tidak berdaya. Saya hanya baring-baring sementara menunggu ibu membaca quran..moga menjadi kafarah kepada dosa-dosa.jika sebelum ini saya memimpin ibu ke masjid kerana OA nya, pagi itu ibu pula yang memimpin saya. inilah kenyataan hidup di dunia, sekejap di bawah dan sekejap di atas..disebabkan demam itu, saya telah menerima 2 suntikan yang agak menyakitkan. Teringat ketika di klinik, ayah saya memberitahu doktor berbangsa Arab itu " the injections are painful.." "she will remember me! haha!" wah, gelak separa sakan doktor nampaknya..

Alhamdulillah saya dapat menunaikan umrah dengan baik tanpa masalah yang berat-berat.cuma sekali kaki ini cramp ketika bersa'ie seorang diri..semoga Allah menerima ibadah umrahku~ saya pernah terbaca satu artikel di dalam majalah yang sudah lama. tulisan siapa, saya sudah lupa.tetapi tajuknya begini "umrah: antara adat atau ibadah". membaca artikel ini dapat membuatkan kita berfikir tentang niat sebenar kita berumrah. membersihkan niat dan menjelaskan niat di dalam hati...dan apakah hasil yang kita inginkan sebenarnya daripada ibadah umrah yang kita jalankan..artikel yang sangat berguna insyaAllah~ mungkin suatu hari nanti saya boleh bincangkan di sini~

Antara kenangan paling indah ketika di masjidil haram ialah mengaji selepas waktu subuh di hadapan kaabah. cuacanya yang redup-redup dan suram, udaranya yang lembut menyapa, segalanya begitu mendamaikan..perasaannya sukar digambarkan~ berkenalan pula dengan fatma (8 tahun) yang begitu pandai mengambil hati. rancak fatma menceritakan tentang kelas bahasa inggerisnya di Yaman. sehabis mungkin fatma berusaha untuk bertutur dalam bahasa inggeris =) comel sungguh~ mengenali hamzah yang nakal dan ibunya yang penuh sabar (pening-pening ibunya mencari hamzah yang hilang, akhirnya saya menemuinya di belakang tiang sahaja =p), dan juga 'abdullah yang senang bergambar dengan sesiapa sahaja..=)

Tawaf juga mengundang damai dalam hati saya....tidak dapat diceritakan perasaan itu. rasa diri sangat kerdil..sehingga sekarang saya masih boleh merasakan dan membayangkan suasana ketika bertawaf tempoh hari..melihatkan orang yang ramai, membuatkan kita terfikir akan nasib di akhirat kelak~ tawaf wada' pula membuatkan hati kita teramat pilu, meninggalkan Baitullah yang dikasihi...

ketika di dalam bas sebelum bertolak ke Madinah, hujan turun di kota Makkah..hanya rintik-rintik dan beberapa minit sahaja..lebih menambah hiba di hati untuk meninggalkan kota Makkah..

saya sangat-sangat berharap untuk kembali ke dua tanah suci..terlalu banyak perkara yang ingin saya perbaiki dan perbetulkan. ingin ditambah lagi ilmu untuk menunaikan ibadah di tanah suci..terlalu banyak kekurangan rasanya.banyak lagi pengalaman-pengalaman dan kisah menarik dan memberi iktibar ketika di sana. namun, biarlah saya menyimpannya sendiri kecuali kalau ada orang terdekat yang bertanya~

bagi para sahabat yang berniat untuk pergi ke tanah suci, apa yang boleh dikongsi ialah carilah ilmu sebanyak mungkin. banyakkanlah membaca sirah agar hati lebih tersentuh ketika melakukan ibadah. pesanan yang berlebihan untuk diri sendiri~

Ya Allah,jemputlah hambaMu ini untuk menjadi tetamuMu di Haramain pada masa akan datang dalam keadaan yang lebih baik dan sempurna~

Tiba di Madinah al-Munawwarah

Ya Allah, peliharalah hati hambaMu~



















No comments:

Post a Comment