Sunday, August 23, 2009

Cinta Kasih Haramain (Bahagian 2)


Kami tiba di Dhaka pada waktu pagi. Kawasan ZIA International Airport dikelilingi paya. Kalau tidak silap, kami menunggu hampir 3 jam sebelum urusan pasport para jemaah selesai...Semua jemaah duduk bertebaran di atas lantai..


Sebaik urusan pasport selesai, kami dibawa menaiki van pendek. Jemaah kami dipecahkan kepada dua kumpulan. Raaamai sangat rakyat Bangladesh di luar airport, ada yang berpegang pada pagar, ada budak-budak kecil yang meminta sedekah, ada remaja, ada seperti ibu-ibu muda yang sedang mendukung bayinya..ya Allah....begitu berbeza dengan Malaysia. Susahnya kehidupan mereka..Patutlah rakyat mereka berhijrah ke negara-negara lain....Pemandangan itu begitu mendidik jiwa, juga sebagai persiapan sebelum tiba ke haramain~ Syukur pada Allah atas nikmat yang sentiasa mengelilingi...Bandar Dhaka sangat sibuk dengan kenderaan yang ttidak tentu arahnya. Tiada lampu isyarat yang kelihatan, tiada tanda u-turn, simpang empat atau papan tanda yang lain seperti di Malaysia.


Setelah tiba di hotel, saya lihat hanya sebahagian jemaah sahaja yang bersama. Kemudiannya barulah saya dapat tahu jemaah kami terpisah di dua hotel yang berbeza atas masalah yang tidak dapat dielakkan.


Setelah berehat dan membersihkan diri , saya dan abah mengambil peluang untuk ke pasar yang paling dekat dengan hotel..Sepanjang perjalanan ke sana kami dapat melihat rumah-rumah di tepi lorong yang hanya dibina dengan buluh dan kain kanvas. Anak-anak kecil yang tidak berbaju sedang bermain dengan tanah dan air-air yang bertakung. Sungguh kasihan...tubuh badan mereka tidak bersih, tempat tinggal mereka juga, dan mereka adalah orang islam..itu adalah kenyataan yang paling menyedihkan...daripada apa yang saya perhatikan, mereka menggunakan sumber air dari telaga, dan satu telaga dikongsi dengan ramai orang, begitu juga dengan tandas...dan saya dapat lihat ada satu keluarga di hujung jalan yang mengetuk batu bata untuk dihancurkan. Ada juga muda-mudi yang menarah rumput untuk dijual. Pendek kata bangladeshi berbuat apa sahaja untuk meneruskan kehidupan...subhanallah..berat mata yang memandang dan terasa penat jiwa ini.


Macam-macam yang ada di pasar itu rupanya, di dalamnya ada kedai runcit, bahan dapur basah dan kering, kedai menjual pakaian, kasut, selipar dan macam-macam lagi...warga Bangladesh juga ramah-tamah dan kaya senyuman... Sedang kami berjalan-jalan tiba-tiba ada suara yang menegur "Assalamualaikum, dari Malaysia ke?" Wah....ada bangladeshi boleh cakap melayu....=)

Kagum sebentar~ Setelah berbual seketika dengan abah rupa-rupanya dia pernah bekerja selama 9 tahun di Malaysia (5 tahun di Shah Alam dan 4 tahun di Johor). menarik,menarik...owh, baru teringat.. sebelum makan tengahari, tokki telah mencampak beberapa keping duit kertas dari balkoni hotel. Dan beberapa orang ibu, ada yang mendukung anak telah memanjat tembok hotel untuk mengambil duit tersebut..huhu. sedihnya.. (suasana tersebut tidak dapat dirakam kerana tertinggal kamera di Malaysia)

picture courtesy of shahir ibrahim



Kami bertolak ke Jeddah pada malamnya lebih kurang pukul 11 malam. Disebabkan abah, tokki dan pak cik tiada beg untuk digunakan...barang-barang mereka semua disumbat ke dalam beg kertas yang akhirnya koyak di ZIA International Airport sebelum memasuki balai berlepas..hehe =) kelakar ada, kesian pun ada. Nasib ada orang kasi beg dia, tapi beg itu pun akhirnya koyak juga..ish,ish.. wah..tidak sabar untuk tiba di kota Makkah....=)

Tiba di kota Makkah...

No comments:

Post a Comment